Sunday, February 9, 2014

MENDOBI.

Bismilahirrahmanirrahim..
Hello, people!

Sekarang kandungan dah berusia 35minggu. Jadi sudah tiba masanya nak bercerita pasal mendobi baju baby. Sebenarnya aku dah mendobi baju baby nie masa kandungan 33minggu tak silap. Punyala eksited habaq ang. Tambah tambah barang barang linen dah complete time tuh. Hari hari aku duk bawak kuar barang barang baby nie nak tengok pe yang tak cukup lagi. Sampai naik pening kepala laki aku. Biasala anak pertama, eksitednya lain macam sikit. Jadi dengan rasa gembira dan bahagianya aku hari tuh. Aku keluarkan semua linen linen tersebut dan mencabut tag tag yang berkenaan. Dengan menggunakan pencuci bernama seperti dibawah, aku rendamkan kesemua linen linen yang ada. Asingkanlah yang putih dengan yang berwarna. Sebagai langkah berwaspada.

 

Tapi detergent nie tak bernau pom. Takde wangian yang dikeluarkan. Disebabkan tue, aku pun mencurahkanlah downy kedalam rendaman baju baju baby aku. Baru mengancam bau dia. Harapnya kulit anak aku takdela nak sensitip sangatkan. Jom mulakan rendaman. 




Aku asingkan baju berwarna dengan baju putih. Mitten ngan booties dan segala-gala yang kecik comel tue pun aku asingkan jadi tiga baldi semuanya. Rendamkan ngan air panas bersama detergent dan downy. Aku takdela beriya nak memberus. Cuma rendam dan bilas beberapa kali. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar tanpa sebarang masalah.lepas siap basuh, masanya nak menjemur. Jadi inilah hasilnya.




No comments: