Sunday, February 9, 2014

PERSEDIAAN BEG UNTUK BERSALIN.

Assalamualaikum..
Hello, people!

Alhamdulillah. Cerita pasal mendobi sudah. Sekarang tiba masanya nak cerita pasal barang apa nak bawak pegi hospital. Beg nie orang cakap kena standby awal in case terberanak awal. Tapi aku setelkan beg nie sepenuhnya masa kandungan aku 35minggu. Sekaranglah maksudnya tuh. Aku dah start prepare since 33minggu. Start dari tuh, hari hari aku bukak beg nie nak top up barang. Since aku decide nak beranak kat hospital government dimana tempat aku bekerja, jadi agak banyak jugakla barang yang aku kena sediakan. Tapi, aku try jugaklah nak minimise kan barang sebaik mungkin. Lagipun if takde problem ngan ebu and baby. Sehari je pun stay kat hospital. Tak perlu la kot nak bawak barang banyak banyak. Bila aku dah setelkan beg nie, aku selalu la pesan and tunjuk dekat suami. Nie barang yang nak kena bawak nanti. Dia pun dah naik muak dengar. Hehe.

Ini dia senarai barang yang aku bawak hasil dari sumber bacaan dari blog blog. Harapnya cukup. Tapi tak cukup takpe. Rumah depan hospital jek.

BARANG DALAM BEG


1 helai kain batik - kain nie untuk balik rumah jek nanti.
2 helai tuala - untuk ebu satu, untuk baby satu
1 helai T shirt - nie pun untuk pakai masa discharge nanti
1 helai cardigan - pakai selepas bersalin nanti
1 pasang stokin - pun pakai pas bersalin nanti
2 helai Nursing Bra - cukuplah untuk sehari stay kat spital
10 maternity pads - standby lebih sikit pun takpe. Aku cumanya taknak angkut banyak barang.
10 baby diapers - cukup rasanya.
2 helai sapu tangan kecil - untuk lap muntah baby atau pas breastfeed baby
2 helai bonnet - warna yang berlainan. Satu nk pakai duk spital, satu nak pakai time discharge
2 pasang mittens and booties - pun kaler yang berbeza
2 pasang baju berbutang lengan panjang - baju newborn tue
1 helai rompers - saje standby
2 helai jumpsuit - satu sleepsuit satu jumpsuit lawa untuk discharge
1 helai towel with hooded - satu cukupla watpe banyak2
2 helai napkin - nak guna untuk bedung. nipis siket
1 helai blanket - in case diperlukan
1 helai tudung - tak kisahlah tudung apa janji senang pakai
1 helai barut baby

BARANG DALAM BAKUL


Set mandian baby
Minyak Kelapa Dara
Toiletries ebu
Bedak dan segala macam alatan make up baby
2 packs disposible panties
Botol spray air [ aku pun tak tahu pnggil pe botol tuh ]
Thermos
Botol air
Beg plastik - untuk simpan baju kotor
Sepasang selipar

Nie je barang barang yang aku bawak nampak macam banyak. Tapi beg tue tak besar mana pun. Ouh ye, menurut bacaan, mereka asingkan barang yang nak diguna lkat labour room. Lepas bersalin misi akan mintak baju baby. Jadi, aku asingkan barang barang tersebut dalam plastik yang lain. Aku simpan dalam beg tuh. Senarai yang kat atas tue termasuk dengan barang yang aku asingkan nie.

BARANG BABY DI LABOR ROOM

Sepasang baju butang - kadang dorang pakaikan baju je. Tp standby je la seluar tue.
Sepasang mittens and booties
Sehelai towel with hooded
Sehelai napkin
Baby oil - katanya mereka tak mandikan dulu baby just cuci guna baby oil

Bila kita dah asingkan barang barang nie, jangan lupa bagitahu kat suami. Senang keje dia nanti. Takdela dia sepahkan barang barang dalam beg tue nanti. Letak barang nie kat bahagian atas sekali. Ok sekian saje. Sebarang tambahan barang akan diupdate kemudian. Barang barang nie tak termasuk makanan lagi ye kawan2. Yang tue takpe, di hospimart de jual. Hehe. Tapi bawakla kurma ke air zamzam ke untuk minum. Okla untuk mummy to be yang menunggu masa je nak bersalin. Semoga semuanya lancar dan selamat.

No comments: