Tuesday, February 11, 2014

CHECKLIST FOR NEWBORN

Assalamualikum..
Hello, people!

Dah settle semua baru nak update checklist barang pe nak kena beli. Alhamdulillah, untuk persediaan menyambut anak pertama aku nie, semuanya dah complete. Aku beli pe yang penting untuk deliver dulu. Macam stroller, carseat semua aku hold dulu sampai aku deliver nanti. Tapi aku dah do survey la pe yang aku nak beli nanti. Senang, sampai masa terus beli jek. Untuk anak pertama nie, memang eksited giler la nak bershopping. Haruslah semua nak yang baru. Checklist yang aku sediakan nie, adalah apa yang aku beli and ada sekarang. Aku rasa cukup untuk sampai deliver nanti. Insha allah. Here is the checklist. Dibahagikan beberapa bahagian. Jom kita check!

LINEN



Napkin - memang banyakla kegunaan dia. Aku beli 1pack.
Baju butang - yang nie aku beli tak banyak. Dalam 2pasang jek. Tak termasuk yang orang bagi.
Rompers - yang nie aku beli dalam 12helai sebab size 0-6months 
Sleepsuits - ada 9helai 3size NB and 6 size 3-6months
Barut - yang nie aku tak beli. Kakak ipar aku kasi. 
Blanket - yang nie pun aku beli tak banyak. Asal ada saje.
Sapu tangan - yang nie aku ada dalam 8helai. Beli satu set.
Towel - included hooded towel ada dalam 4helai
Bonnet - aku beli dalam 3helai jek. Tapi ada kakak ipar aku kasi lagi. Agak banyak jugak.
Booties & mittens - yang nie tak perlu banyak kot. Aku ada stok kegunaan seminggu. Hehe
Legging - yang nie tak penting sangat. Tapi aku beli jugak.
Socks - yang nie pun aku beli jugakla since nak pakai lama kan.
Changing Mat - cukuplah satu.
Tilam kekabu - aku dah tempah. Menunggu waktu untuk sampai jek

FEEDING



Botol susu - yang nie aku beli brand comotomo. Memang dah usha lama.
Breast pump - aku tak beli. Kakak ipar aku kasi dia punya brand Medela.
Berus botol susu
Pencuci botol
Bakul
Milk storage - yang nie berlambak. Aku amek free jek kat hospital.
Thermos
Botol air

TOILETRIES


Baby bath - aku guna brand Baby Kingdom
Baby Shampoo - pun dalam set Baby Kingdom
Diapers ointment - Baby Kingdom punya brand jugak
Baby oil
Baby lotion - pun Baby Kingdom punya brand.
Sikat
Bedak
Tungku baby
Pengepit kuku
Berus lidah
Clothes detergent - aku pilih Baby Organix punya brand.
Yuyi cap limau
Cotton bud
Wet tissue - aku tak plan nak guna pun. Tp standby jek
Nasal aspirator
Baby diapers - ouh jangan lupa yang ini! Nyaris lupa nak letak

FURNITURE

Baby cot - aku tak beli baby cot. Aku beli katil budak kat ikea
Drawer - untuk simpan segala baju baby

OTHERS

Hanger
Pengepit
Linen bag

So guys, ini jek yang aku beli untuk barang baby. Ada jugak yang aku tak beli cam botol warmer and etc. You guys boleh try refer checklist dari blog bog yang lebih details. Sebab some things aku rasa macam tak guna. Rasanya nie je kot. Sekian, assalamualikum!

No comments: