Monday, January 6, 2014

BABY SHOPPING VOL.1

Hello, people!

Keperluan baby alhamdulillah 55% sudah dibeli. Even ada sale pun still rasa macam takde. Tak rasa murah pun. Untuk beli belah volume 1, kebanyakkannya aku beli linen and toiletries dulu. Aku ada beli rompers 0-6bulan 3set and sleepsuit newbrn 2set and 1set size 3-6bulan.  Newborn punye baju yang nak dibawak ke hospital, aku beli dua pasang je. Rasanya cukup. Sebab kat umah, aku akan pakaikan dia rompers jek. Untuk rompers, sleepsuit and legging, aku beli online. Belum sampai lagi ke tangan since aku guna alamat rumah mak mertua kat kajang. Jom kite mulakan dengan barang aku beli. 

Start dengan toiletries, aku decide untuk menggunakan bahan bahan organik. Jadi, untuk mandian si baby AS nie, aku pilih set mandian Baby Kingdom. Aku amek 4 barang. Baby bath, shampoo, baby lotion and diapers ointment. Untuk cucian baju and bottle plak, pun still dari bahan organik. Detergent aku pilih Baby Organix tak pastilah brand apa. Takde plak tertulis kat botol nie. Aku beli kat kedai barangan bayi. Untuk cucian botol aku beli brand Buds rasanya. Hehe. Aku tak alert la plak.  Cucian nie campuran dari bahan organik and aloe vera. 

Untuk grooming set, aku beli brand campur campur. Apa yang aku ada skang, nail clipper and scissor, nasal aspirator, tongue brush, comb set and tungku baby. Tue je buat mase nie. Brand ada daring Tommee Tippee and NUK. Bedak, minyak yuyi dan sebagainya aku belum beli lagi. Barang2 camnie aku nak beli kat Mydin je. Insha Allah murah. 

Linen punya barang barang, handkerchief aku beli satu set takde brand kat kedai barangan bayi. 8pieces untuk rm10. Towel and napkin dari Anakku. Aku beli yang plain jek. Si suami cakap tak payah nak bercorak corak. Sejengkal muncung aku bagi. Tapi tak dapat gak. 2 pairs baju newborn dari Kiki Lala. Cardigan aku beli brand Trudy and Teddy. Yang nie sume penangan sale kat Jusco. Lagi apa eh aku beli kat Jusco. Ouh, bonnet and mittens. Barut, along aku bagi. Jimat dh situ. Hee. Aku tertinggal satu barang. Swaddle aku belum beli lagi. Nie pun taknak banyak. Cukupla dua helai untuk buat blanket. 

Part feeding plak, botol susu aku pilih Como Tomo! Sebab aku memang geram ngan botol nie dari mula survey barang lagi. Formula milk aku belum terpikir lagi. Aku ingat nak fully brestfeed tapi in case susu tak kuar rasanya kena ada sediakan jugak. Bakul rotan untuk letak sume barang nie aku dah beli. Kaler pink okey! Pun time gi jusco aku terlupa nak beli thermos. Haishhh, cam dah tua sangatttt! 

Tilam kekabu aku dah beli tapi belum siap lagi. Once dah sampai aku post dalam next entry. Pe lagi eh aku dah beli. Barang untuk aku, aku belum beli lagi. Cuma bengkung jek yang de. Nie je kot buat masa sekarang.  Nanti yang lainlain akan di update lain kali. Untuk mommy to be yang baru nak start shopping. Happy shopping!

No comments: